פיצויי פיטורין לעובד שהתפטר

בשנת 1963 חוקקה מדינת ישראל חוק בעל חשיבות רבה בתחום יחסי העבודה – חוק פיצויי פיטורים. החוק נועד להסדיר את זכויותיהם של עובדים שפוטרו ממקום עבודתם, ובמקביל הוא מחייב את המעסיקים, במקרים מסוימים, לשלם פיצויים גם לעובדים שהתפטרו. במשרד עורכי דין שפירא בוטרמן הצטבר ניסיון נרחב בתחום הספציפי של פיצויי פיטורין לעובד שהתפטר, ובמידת הצורך ניתן להיעזר בו כדי למצות את הזכויות.

באילו מקרים משולמים פיצויי פיטורין לעובד שהתפטר?

* בריאות לקויה – הזכאות לפיצויי פיטורין תקפה גם אם העובד עצמו סובל ממחלה או פציעה, וגם אם הבעיה הבריאותית היא אצל קרוב משפחה: בן/בת זוג (לרבות ידועים בציבור), ילד/ה, הורה, וגם נכד או סבא או הורה של בן/בת הזוג (אם הם חיים עם העובד והוא זה שמפרנס אותם).

* טיפול בילד – אם ההתפטרות היא לטובת טיפול בילד – אחרי לידה, כשמקבלים ילד מאומץ או ילד מאם פונדקאית, וגם כשמדובר על משפחת אומנה – ישולמו פיצויי פיטורין. ההתפטרות צריכה להתרחש תוך 9 חודשים ממועד הגעת הילד.

* מעבר דירה – בנסיבות מסוימות אדם שעובר דירה ובשל כך מתרחק במידה ניכרת ממקום העבודה ומתפטר, עשוי להיות זכאי לפיצויי פיטורין.

* הגעה לגיל הפרישה מעבודה – גבר שהגיע לגיל 67 ואישה שהגיעה לגיל הפרישה (שמועלה בהדרגה מ-62 ל-65 בתהליך שהחל ב-2022 ונפרס על-פני כעשור) רשאים להתפטר ועדיין לקבל פיצויים.

* הרעה בתנאי העבודה – ובפרט שינוי מקום העבודה. חשוב לציין שהזכאות לפיצויים במקרים אלה תלויה בהוכחה כי אכן מדובר בהרעה, ולכן ייתכן צורך בקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין מיומן.

ייעוץ מועיל שמבטיח את מיצוי הזכויות

תשלום פיצויי פיטורין לעובד שהתפטר מחייב התנהלות מושכלת גם כשעומדים באחד הקריטריונים הנ"ל. בהתאם מומלץ להתייעץ עם מומחים בתחום, על-מנת שלא לעשות טעות שתמנע את קבלת סכום הכסף המשמעותי. משרד עורכי דין שפירא בוטרמן מספק מגוון רחב של שירותים משפטיים בתחום יחסי העבודה, ובפרט מסייע לעובדים ששוקלים להתפטר, או כאלה שכבר התפטרו, למצות את זכויותיהם לרבות קבלת מלוא הפיצויים המגיעים להם.

 

פיצוי פיטורים לעובד שפוטר
קרדיט: קנבה

פיצוי פיטורים לעובד שפוטר

על-פי חוק, יש לשלם פיצוי פיטורים לעובד שפוטר אם תקופת ההעסקה שלו היא שנה או יותר. גם כשעובד מתקרב לרף הנ"ל, ועבודתו הופסקה מתוך רצון להתחמק מתשלום פיצויי פיטורים בהמשך (תופעה שהייתה רווחת בעבר), המעסיק מחויב לשלם לו פיצויים. משרד עורכי דין ונוטריון שפירא בוטרמן כבר סייע לעובדים רבים למצות את זכויותיהם לאחר שפוטרו.

איך מחשבים פיצוי פיטורים לעובד שפוטר?

* שכר של חודש על כל שנת עבודה – הבסיס לחישוב פיצויי הפיטורים לעובד שהופסקה עבודתו הוא השכר החודשי האחרון ומשך העבודה אצל אותו מעסיק. ככלל, זכאי העובד לפיצויים בגובה המשכורת האחרונה כפול מספר שנות העבודה. במקרים שבהם היקף המשרה השתנה לאורך תקופת ההעסקה, יתבצע חישוב שלוקח בחשבון גם את היקף המשרה בכל פרק זמן.

* הפקדות לפנסיה – החל משנת 2008, כל המעסיקים מחויבים להפקיד לחיסכון הפנסיוני של העובדים והעובדות סכום מסוים מדי חודש. סכום זה כולל 6.5% מהשכר כרכיב תגמולים, ועוד 6% כרכיב פיצויים. מעסיקים רשאים להפקיד 8.33% מכל משכורת ברכיב הפיצויים – ובמקרה כזה הם פטורים מתשלום פיצויי פיטורים לעובד אחרי שפיטרו אותו (מפני שהעובד יכול למשוך את הכספים שהצטברו ברכיב הפיצויים בקרן הפנסיה). מעסיקים שהפקידו 6% ישלמו לעובד את ההפרש שנוצר בגין כל תקופת ההעסקה.

* פיצויים לעובדים לפי שעה – עבור עובדים ששכרם נקבע בהתאם למספר שעות העבודה בכל חודש (ולא גלובלית), פיצויי הפיטורים מחושבים לפי מספר שעות העבודה הממוצע ב-12 החודשים האחרונים.

* פיצוי נוסף – בחלק מהמקרים נדרשים מעסיקים לשלם גם פיצוי בגין אי הודעה מוקדמת. גם פיטורים ללא שימוע עשויים לזכות את העובד בפיצוי נוסף.

מיצוי מלא של כל הזכויות

במשרד עורכי דין ונוטריון שפירא בוטרמן הצטבר כאמור ניסיון רב בתחום הספציפי של פיצוי פיטורים לעובד שפוטר. ובאופן חישוב יתרת הפיצוי המגיע לעובד. השירות ניתן הן למעסיקים והן לעובדים, וכולל  בדיקת הזכויות המגיעות לעובד למו להוראות החוק וזכויות המעסיק, מתן המלצות לגבי המשך ההתמודדות מול אירוע הפיטורים ואף הגשת תביעה לבית הדין לעבודה וייצוג למול ערכאה זו.

דילוג לתוכן