תמונה של כדור הארץ

הקורונה פוגעת לך בהכנסות? האם אתה יכול לפטר עובדים?

משבר הקורונה כבר כאן, ואוטוטו נסגרים העסקים לקבלת קהל.
יש עסקים שעדין יכולים להתקיים, מן הסתם יהיו עסקים שיהיו חייבים לפעול, אבל עבור אלפי עסקים קטנים שבקושי שורדים את החודש, להשאר עם כל החובות של העסק- מיסים, תשלומי שכר ועוד – בלי אפשרות להכניס שקל – זו יכולה להיות מכת מחץ.
אז כמי שמייצגת גם עסקים קטנים – קצת מידע על מה עושים עם העובדים.
לצערי – הוא לא ממש יעודד אתכם,
בעלי העסקים. הוא כן יהיה נחמד לשכירים שלכם.
אין ספק שגם עליהם צריך לחשוב – רק חבל שהמדינה לא לוקחת אחריות על הענין.
לפני שאכנס לפן המשפטי של יחסי עובד מעסיק אציין שעל כל בעל עסק לבחון בשעה זו איך בכל זאת הוא מסוגל להביא הכנסה למרות שהלקוחות לא יכולים להכנס אליו.
אולי לפעול על פי הפתגם הידוע- "אם ההר לא בא אל מוחמד מוחמד יבוא אל ההר?"
יש מה לעשות ואתם מוזמנים לחשוב על הלקוחות שלכם, מה הם צריכים עכשיו, ודווקא עכשיו בצל המשבר ואיך אתם יכולים להיות אלו שמספקים להם את הצורך הזה.

ולענייננו – הקשיים שאתם צפויים לחוות עכשיו ביחס לעובדים שלכם, שלא מגיעים לעבודה כי הם בבידוד/עם הילדים בבית או כי הוחמרו ההנחיות.
נכון לרגעים אלו לא יצאו הקלות משמעותיות למעסיקים ועיקר הנטל נופל עליהם.
כידוע לכם – בידוד שווה ימי מחלה, ואתם חייבים לעמוד בהוראות החוק ולשלם כפי שנקבע בחוק לענין זה. (ראשון – ללא שכר, שני ושלישי מחצית השכר ומכאן והלאה 75% מהשכר)
אבל העדרות בגין העדר מוסדות חינוך בהחלט יכולים להחשב כימי חופשה (ככל שיש לעובד מכסת ימי מחלה בלתי מנוצלים), או בהסכמה כימי היעדרות ללא שכר.
אתם חושבים שאין מנוס ובטווח של החודש חודשים הקרובים לא תצטרכו כבר את העובד?
הגעתם למסקנה שאתם חייבים לפטר עובד/עובדים כדי לשרוד- אתם חייבים לעשות לו/להם שימוע לפני פיטורים.
לפי כל הכללים הרגילים.

הזמנה והודעה מראש, בכתב, מועד לשימוע מוסכם ולא מהרגע להרגע (אם כי אולי בענין הזה יהיו מעט הקלות תלוי בהרבה מאד משתנים שרק יעוץ פרטני יכול להתחשב בהם).
את השימוע ראוי ורצוי לערוך בעל פה. אם כי במקרים מסויימים אפשר גם בכתב. בימים כאלו מאמינה שיהיה אפשרי גם בתקשורת מרחוק. אבל תשתדלו להגיע להסכמות עם העובד על הדרך המועדפת עליו, כדי שלא תפלו בעתיד בגלל הענין הזה.
אבל- וכאן האבל הגדול – אסור לפטר עובד בתקופת ימי המחלה המגיעים לו על פי החוק.
כך שאם עובד נמצא בבידוד ביתי, או גרוע מכך חלה בקורונה- מלבד החובה להתעניין בשלומו (לא חובה מכוח החוק – חובה מוסרית) – אסור לפטר אותו. אפילו שכרגע העסק לא מתפקד כמעט כליל.
כך גם לגבי עובדות בהריון או אחרי לידה, או הורים לפני אומנה.

ובכלל השימוע נועד לאפשר לעובד לשקול את החלטתכם מחדש, אז תשתדלו באמת לא לבוא נעולים עם החלטה מראש, תהיו פתוחים לעובד, ואולי תציעו לו להציע הצעות איך בכל זאת אפשר להחזיק אותו בעסק באופן שהוא יצליח לכסות את העלות שלו לפחות….
לפיכך, לפני שאתם מזמינים עובד לשימוע, מומלץ להתייעץ עם עורך דין המכיר את התחום. המשבר לא מקל עליכם כלל, ואתם עלולים לגרום לעצמכם נזקים יותר גדולים מעלות המשך העסקת העובד או מעלות היעוץ המשפטי.
מה עוד אפשר לעשות?
צמצום היקף המשרה של העובד חייב להיות בהסכמה עם העובד, ושוב אסור לעשות כן לגבי עובדות בהריון או בחופשת לידה או עובדים שלפני אימוץ/אמנה וכד'. וכן לא בתקופת מחלה – הכוללת כמובן גם תקופת בידוד.
אז כולם מדברים על הזכות להוציא את העובד לחופשה ללא תשלום – וגם שירות התעסוקה הבטיח להקל בענין.
לצערי, גם זה לא פתרון קסם. כי צריך כמה תנאים לכך.
א. צריך הסכמה של העובד לכך שיצא לחופשה ללא תשלום. אחרת אילו פיטורים על כל המשתמע מכך. (אבל אם אתם מפרישים שכר כדין כולל זכויות סוציליות כדין – רוב פיצויי הפיטורים כבר הופרשו לקרן הפנסיה כך שהיתרה לא משהו שמאד יכביד עליכם (לרוב (תלוי בשיעור ההפרשה) 28% מהשכר החודשי לכל שנת עבודה )- במיוחד אם לא מדובר בעובד ותיק.
ב. כדי להיות זכאי לדמי אבטלה -נכון לעכשיו -החופשה צריכה להיות של 30 יום לפחות.
ג. הזכאות של העובד לדמי אבטלה – כפופה לתנאים הרגילים.
עיקרי התנאים הם תקופת הכשרה על פי חוק – לרוב 12 חודש מתוך 18 אחרונים בהם שולמו עבורו ביטוח אבטלה. ואם עבד רק בחצי השנה האחרונה- אין לעובד איך להכניס את החג. ואולי כבר קודם לא יהיה לו איך לקנות אוכל במכולת.
גיל – לרוב 20-67. בתנאים מסוימים גם מתחת לגיל 20.
זה אומר שעובדים מעל לגיל 67, או צעירים שלא עבדו מספיק זמן מעל גיל 20 לרוב לא יהיו זכאים לדמי אבטלה.
ומה עוד? יש תשלומים שאתם כמעסיק חייבים להמשיך לשלם בתקופת החל"ת. אל תשכחו את זה.
האם מישהו מנסה לקדם את המימון הממשלתי של אותם זכויות ברגעי משבר אלו?
אני לא יודעת – אבל אשמח לשמוע ומוכנה גם להתנדב להשיג את הזכויות הללו .
אז שיהיה בריאות והצלחה לכולם. ונקווה שהמשבר הזה יעבור יותר מהר ממה שכרגע המומחים צופים.
וכל עוד מותר לצאת מהבית – צאו להנות מהפריחה ונופי הארץ.

דילוג לתוכן